Friday, September 6, 2013

Tazkirah Facebook 66 (Ogos 6, 2013)

SITUASI 1

@ Awang, engkau rajin baca Quran tak?
# Boleh le…

@ Setiap hari?
# Sehari 1 juz. Sebulan sekali khatam.

@ Alhamdulillah, syukur. Syabas Awang!
# Dah biasa. Kalau bulan Ramadhan, 2 kali khatam. Orang tua aku 3 kali khatam.

@ Bagus tu! Bukan senang nak dapat. Err… maksud ayat-ayat Al-Quran, ada baca tak?
# Eh, takde le pulak! Aku baca yang Arabnya je le.

@ Ooo… rugi banyak tu, baca saja tapi tak tahu makna, tak tahu cerita!
# Ye tak ye, aku ni hebat tentang membunyi, membaca dan melagukan je, tapi tak kisah pun tentang isi cerita Al-Quran. Macam burung kakaktua le pulak rasanya. Hmmm…

@ Itu le… kalimah-kalimah Arab tu memang sangat penting, tapi isi kandungan dia lebih penting.
# Kalau macam tu, aku bercadang nak baca setengah juz sehari, dan lepas tu baca terjemahannya setengah juz juga. Ok tak?

@ Cantik! Ikut kemampuan masing-masinglah, asalkan tahu serba-sedikit apa isi cerita yang Tuhan nak sampaikan kepada kita. Tuhan bukan nak kita sekadar membunyikan kalimah, membaca dan melagukannya, tapi untuk mengambil tahu dan mengamalkan isinya. Lainlah kalau kita ni memang mahir bahasa Arab Al-Quran (bukan bahasa Arab biasa), tak perlulah baca terjemahan atau tafsirannya.
# Memang cantik kalau budaya membaca Al-Quran masyarakat kita ni ditajdidkan. Lepas habis baca, baca terjemahannya. Kalau dapat baca tafsir laaagi cantik molek.

SITUASI 2 (Malam raya Aidl Fitri)

@ Alhamdulillah… dalam bulan posa ni aku dapat la habih 5 kali Quran.
# Alhamdulillah! Memang baguih sangat, tak ramai orang yang Tuhan pilih untuk habih ulang habih ulang Quran dalam bulan posa ni. Emm… terjemahan dia berapa kali habih ulang?

@ Errr… tak dak la pulak aku baca terjemahan ka… tafsir ka…
# Jadi… sepanjang bulan posa ni, apa cerita yang hang dapat daripada pembacaan Quran hang tu?

@ Err… tak tau cerita apa la, cuma baca yang Arab dia la.
# Untung memang untung dah, tapi…. tak rasa rugi ka baca Quran 5 kali khatam dalam keadaan tak dapat apa-apa mesej daripada Allah kat dalam tu? Baca paper (akhbar) orang putih ulang 5 kali tapi tak tau apa cerita. Tak dak rasa rugi apa-apa ka?

@ Uih, memang ada bahagian yang rugi la! Awat la aku tak terpikiaq nak baca terjemahan dia lepaih aku baca hat yang Arab tu?
# Kesimpulan dia, budaya kebanyakan orang kita dok berlumba baca Quran sapa dapat baca banyak kena ubah la. Lumba baca kalimah Arab, lumba jugak baca terjemahan dia.

TINDAKAN KITA

Mulai hari ini (kepada sesiapa yang belum buat), kita baca Al-Quran dan baca juga terjemahannya. Ada lebih masa, kita baca pula tafsirannya.


No comments:

Post a Comment